آیا ورزش‌های هوازی در کنترل آسم تاثیر دارند؟

آیا ورزش‌های هوازی در کنترل آسم تاثیر دارند؟

به طور کلی ورزش مزایای بسیار زیادی برای بدن انسان دارد. از تقویت ماهیچه قلب گرفته تا سلامتِ روان و کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها، از مزایای ورزش کردن هستند. ورزش می‌تواند روی بسیاری از بیماری‌ها تاثیرات عالی داشته باشد. یعنی می‌تواند برخی از بیماری‌ها را به طور بالقوه کنترل کرده و یا حتی مانع از ابتلا به آن‌ها شود. به همین دلیل است که اکثر افراد ورزشکار، کمتر دچار بیماری‌های خطرناک می‌شوند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا ورزش‌های هوازی در کنترل آسم تاثیر دارند؟ اگر شما هم می‌خواهید بیشتر راجع به این موضوع و تاثیرات بالقوه‌ی ورزش‌های هوازی در کنترل بیماری آسم بدانید، حتما ادامه این مطلب را بخوانید.

قوی‌تر شدن عملکرد ریه

ورزش‌های هوازی کمک بسزایی به بهبود عملکرد ریه می‌کنند. زمانی که شما یکی از ورزش‌های هوازی را انجام می‌دهید، قلب شروع به پمپاژ بیشتر خون کرده و ریه‌ها اکسیژن بیشتری را جذب می‌کنند. حتم داریم شما هم به خوبی می‌دانید که اکسیژن، اصلی‌ترین منبع تغذیه ریه است. یعنی هر چقدر که اکسیژن بیشتری وارد ریه شود، به همان اندازه، این ارگان حیاتی سلامت بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل است که متخصصان سلامت توصیه می‌کنند، ورزش‌های هوازی بهتر است در محیط باز و در هوایی پاکیزه انجام شوند. چرا که شما با انجام دادن یکی از ورزش‌های هوازی در فضایی باز و پاکیزه، اکسیژن بیشتری را جذب ریه‌هایتان خواهید کرد.

حالا افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند، ممکن است در ابتدا با انجام ورزش‌های هوازی کمی اذیت شوند. چرا که ریه، تازه شروع به وقف دادن خودش با شرایط جدید خواهد کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا، به هیچ عنوان با ورزش‌های هوازی بسیار سخت، این کار را شروع نکنید. شما می‌توانید با همان پیاده‌روی تند و یا آهسته شروع کرده و کم کم سطح ورزش‌هایتان را بالاتر ببرید. در واقع شما با جذب بیشتر اکسیژن ناب به ریه‌تان، باعث می‌شوید تا عملکرد آن قوی‌تر و سلامتی آن نسبت به قبل، بیشتر شود. به همین دلیل، اگر مبتلا به آسم باشید و ورزش‌های هوازی بیشتری انجام بدهید، نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند، کمتر دچار مشکلات این بیماری می‌شوید.

کاهش وزن با ورزش‌های هوازی

مطالعات وسیعی در حوزه سلامت، ثابت کرده است که کاهش وزن رابطه مستقیمی با کارکرد دستگاه تنفسی دارد. فردی که اضافه‌ وزن دارد، حتی بدون داشتن مشکلات تنفسی، قادر به درست نفس کشیدن نخواهد بود. چرا که کار ماهیچه‌ی قلب و ریه میان حجم عظیمی از چربی‌ها، بسیار سخت‌تر خواهد بود. به همین دلیل هم اکثر افرادی که اضافه وزن شدید و یا مرض چاقی مفرط دارند، معمولا با مشکلات تنفسی همراه هستند. حالا تصور کنید فردی که اضافه وزن دارد، مبتلا به یکی از بیماری‌های دستگاه تنفسی شود. بدون شک، مشکلات بسیار حادتری نسبت به فرد لاغر، تجربه خواهد کرد.

جالب است بدانید تحقیقات زیادی راجع به بیماری آسم، نشان داده است که افراد مبتلا به این بیماری، با کاهش وزن مشکلات کمتری را تجربه کرده‌اند. از طرفی کاهش وزن تنها با رژیم غذایی، کار بسیار سختی بوده و ممکن است هر کسی

نتواند این کار را به راحتی انجام دهد. اما ورزش‌های هوازی بهترین روش برای چربی سوزی و کاهش وزن هستند. به همین دلیل، شما با انجام ورزش‌های هوازی بسیار راحت‌تر و زودتر، قادر خواهید بود وزنتان را کم کرده و نتایج بسیار موثری را تجربه کنید. زمان انجام دادن ورزش‌های هوازی و این که باید چه مدتی آن‌ها را انجام بدهید، کاملا به وزنی که دارید بستگی دارد. یعنی اگر اضافه‌وزنتان بسیار کم‌ باشد، ممکن است مدت‌زمان کمی برای کاهش وزن و انجام ورزش‌های هوازی نیاز داشته باشید. برعکس، اگر اضافه‌وزن بیشتری دارید، باید برنامه‌ریزی بلندمدتی برای آن داشته باشید.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

شدت و نوع تمام بیماری‌های تنفسی، یعنی از کرونا گرفته تا آسم، بستگی به سیستم ایمنی فرد دارد. یعنی فردی ممکن است با ابتلا به یکی از بیماری‌های تنفسی هیچ گونه مشکلات حادی نداشته باشد و تنها با مصرف برخی داروها، وضعیت عادی را تجربه کند و برخی دیگر، شرایط بسیار وخیمی را تجربه کنند. این موضوع، دقیقا مربوط به سیستم ایمنی افرادیست که مبتلا به بیماری‌های تنفسی می‌شوند. چرا که هر چقدر سیستم ایمنی فرد قوی‌تر باشد، علائم بیماری تنفسی هم در او کمتر و نامحسوس‌تر می‌شود و برعکس با داشتن سیستم ایمنی ضعیف‌تر، می‌توان علائم شدیدتر و وضعیت وخیم‌تری را شاهد بود. حالا ورزش‌های هوازی چه ارتباطی با سیستم ایمنی دارند؟

در واقع، مطالعات نشان داده است که ورزش‌ می‌تواند سیستم ایمنی فرد را بسیار تقویت کند. این یک خبر خوب برای تمام کسانیست که قصد دارند با ساده‌ترین روش‌ها، سیستم ایمنی‌شان را تقویت کنند. البته تغذیه هم نقش بسیار مهمی در این مورد دارد، اما در کنار تغذیه درست و ورزش‌های مرتب و منظم می‌توان انتظار سیستم ایمنی بسیار قوی را در فرد انتظار داشت. زمانی که سیستم ایمنی فردی قوی باشد، عفونت‌های تنفسی هم در او بسیار کمتر می‌شود. علاوه بر آن، افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند و سیستم ایمنی قوی‌تری دارند، حملات آسم در آن‌ها بسیار کاهش می‌یابد. به همین دلیل هم می‌توان با اطمینان به این نتیجه رسید که ورزش‌های هوازی، با تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌تواند در کنترل آسم نقش بسیار مهم و موثری داشته باشد.

کاهش استرس

ما در یک مقاله مجزا با عنوان تاثیر استرس روی آسم و روش کنترل آن، به طور مفصل راجع به این موضوع توضیح داده‌ایم. اما اگر بخواهیم بسیار مختصر و مفید بگوییم، استرس تاثیرات بسیار منفی روی بیماری آسم دارد. افرادی که استرس بیشتری دارند، حملات آسم در آن‌ها به مراتب افزایش می‌یابد. به همین دلیل، کنترل کردن استرس برای چنین افرادی نقش حیاتی دارد. خوشبختانه ورزش‌های هوازی در کنترل استرس و کاهش آن نقش مهمی دارد. زمانی که شما ورزش‌های هوازی را انجام می‌دهید، هورمون‌های بسیار زیادی در بدنتان ترشح می‌شوند که موجب کاهش استرس می‌گردند. با کاهش استرس حملات آسم و علائم شدید این بیماری هم در افراد بسیار کمتر می‌شود. امروزه ورزش‌های هوازی به عنوان یکی از موثرترین روش‌های کنترل استرس، به افراد مختلف توصیه می‌گردد. چرا که می‌توان از این طریق به نتایج بسیار مثبتی در اکثر جوانب رسید.

دیدگاهتان را بنویسید