بایدها و نبایدهای رژیم غذایی در فصل سرما

بسیاری از ما ممکن است از گرمای تابستان فراری بوده و برای آغاز فصل سرما لحظه شماری کنیم. اما واقعیت این است که فصول سرد هم دردسرهای خاص خودشان را دارند. همگی به خوبی می‌دانیم شروع فصل سرد یعنی آغاز انواع بیماری‌ها و عفونت‌هایی که می‌توانند هم دردسرساز شوند و هم ما را کلافه کنند. یعنی از یک طرف ممکن است شیوع برخی ویروس‌ها مانند کرونا و آنفولانزا بیشتر شده و دوره درمان سرماخوردگی هم برایمان طولانی شود. دلیل اصلی این موضوع سرما است! سرما معمولا سیستم ایمنی ما را ضعیف‌تر کرده و باعث می‌شود بدنمان مستعد سرماخوردگی و یا سایر بیماری‌های دیگر شود.

در چنین شرایطی منطق حکم می‌کند که سیستم ایمنی بدنمان را قوی‌تر کنیم. یکی از بهترین شیوه‌های قوی‌تر کردن سیستم ایمنی، رعایت رژیم غذایی است. چرا که بسیاری از خوراکی‌ها نقش مهمی در سلامتمان ایفا می‌کنند. برخی دیگر هم ممکن است در فصل سرما، برایمان دردسرهایی را ایجاد کنند. به همین دلیل، ما قصد داریم در این مقاله به برخی از بایدها و نباید‌های رژیم غذایی در فصل سرما بپردازیم تا بتوانید در کمال صحت و سلامت این فصل را پشت سر بگذارید. پس برای اطلاعات بیشتر، حتما تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

غذاهای آبکی و مقوی

شما باید تا جایی که می‌توانید در فصل سرما از خوردن غذاهای سرخ شده و مضر دوری کرده و غذاهای آبکی و مقوی را جایگزین آن‌ها کنید. یکی از بهترین وعده‌های غذایی که می‌توانید به عنوان یک خوراک اشتهاآور، از آن استفاده کنید سوپ است. برای مثال، سوپ مرغ برای سرماخوردگی، بیماری‌های ریوی و تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار مفید است. به همین دلیل هم هنگام سرماخوردگی پزشک معالجتان سوپ مرغ و غذاهای آبکی را بیشتر از هر چیز دیگری به شما پیشنهاد می‌کند. علاوه بر سوپ، می‌توانید از آش و انواع غذاهای آبکی و مقوی دیگر هم استفاده کنید.

میوه‌ها و مرکباتی که ویتامین C دارند

فصل سرما بهترین فرصت برای استفاده از لیمو شیرین، پرتغال، نارنگی، لیمو ترش و… است که سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین C فواید بسیار زیادی برای بدنمان دارد. چرا که باعث ترمیم سریع زخم‌ها، تولید کلاژن، بهبود سلامت قلب، جلوگیری از سرطان و جلوگیری از سرماخوردگی شده و هزاران فواید دیگر دارد. در واقع، هنگامی که شما در فصل سرما میوه‌ها و مرکبات حاوی ویتامین C را بیشتر مصرف می‌کنید، در بدنتان ارتشی مقاوم در برابر انواع بیماری‌ها را ایجاد خواهید کرد. همین امر هم باعث می‌شود که بدنتان در برابر بسیاری از بیماری‌های فصل سرما، تقویت شود.‌

خوراکی‌هایی که آنتی‌اکسیدان دارند

در واقع آنتی‌اکسیدان‌‌ها به مبارزان میکروب بسیار معروف هستند. چرا که بدن انسان را در برابر بسیاری از بیماری‌ها، میکروب‌ها و حتی سرطان‌ها هم ایمن می‌کنند. یکی از بهترین راه‌های تقویت بدن در فصل سرما مصرف انواع مواد غذایی و خوراکی‌هاییست که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند. شما می‌توانید آنتی‌اکسیدان را از چای سبز، انواع کلم‌ها (بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و..)، پیاز قرمز و زعال اخته دریافت کنید. مواردی که ذکر شد، اکثرا یک آنتی‌اکسیدان به نام کوئرستین دارند که طبق مطالعات انجام شده، برای جلوگیری از سرماخوردگی و یا درمان آن بسیار مناسب است.

استفاده از فلفل تند

استفاده از فلفل تند نه تنها برای درمان سرماخوردگی بسیار مناسب است، بلکه باعث گرم‌تر شدنتان در فصل سرما هم می‌شود. فلفل تند همچنین برای باز شدن مجرای بینی و یا تمیز شدن آن هم بسیار فوق‌العاده است و باعث می‌شود تا شما راحت‌تر نفس بکشید. یک نوع ماده به نام کپسایسین (Capsaicin) در فلفل تند وجود دارد که از سرماخوردگی جلوگیری کرده و همچنین سلول‌هایمان را در برابر آسیب‌هایی که مولکول‌های رادیکال آزاد می‌توانند به بدنمان برسانند، در امان نگه می‌دارد. کپسایسین همچنین خاصیت ضد باکتری دارد که برای درمان اسهال هم بسیار مناسب است. اما قبل از مصرف کردن فلفل تند، حتما با پزشکتان مشورت کنید.

مصرف زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از گزینه‌هاییست که مصرف آن در فصل سرما می‌تواند بسیار عالی باشد. چرا که برای دستگاه تنفسی بسیار عالی بوده و می‌تواند از تجمع خلط و یا ترشحات جلوگیری کرده و حتی برای گلودرد هم بسیار مناسب باشد. مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف زنجبیل در درمان سریع و یا جلوگیری از سرماخوردگی تاثیر بسیار عالی دارد. زنجبیل اجازه فعالیت ویروس‌ها را در بدنمان نداده و از فعالیت‌های مخرب آن‌ها جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید هر از چند گاه یک بار، در فصل سرما یک فنجان دم‌نوش زنجبیل تازه و داغ نوش جان کنید. اما اگر مشکل فشار خون دارید، حتما قبل از استفاده از آن، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سیر

سیر یکی از بهترین مواد غذاییست که خواص اعجاب‌انگیزی برای بدنمان دارد. از فواید سیر می‌توان به درمان آسم، انواع عفونت‌ها، بهبود دیابت، تنظیم فشارخون، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش ابتلا به سرطان، تنظیم قند خون، تقویت سیستم گوارش، تقویت سلامت استخوان‌ها، کاهش بیماری‌های قلبی، تنظیم سطح کلسترول بدن، کاهش وزن، سلامت چشم، تقویت پوست و مو و… اشاره کرد. جالب است بدانید که مصرف سیر در فصل سرما از بروز سرماخوردگی جلوگیری کرده و می‌تواند این بیماری را هرچه سریع درمان کند.

پرهیز از لبنیات

تا اینجا درباره بایدهای رژیم غذایی در فصل سرما صحبت کردیم. اما خالی از لطف نیست در مورد مواردی که باید در این فصل از آن‌ها پرهیز کنیم هم توضیح بدهیم. یکی از این موارد پرهیز از لبنیات بوده که بهتر است در فصل سرما از آن‌ها کمتر استفاده کنید. بهتر است در این فصل مصرف شیر، ماست، بستنی، دوغ و به طور کلی تمام محصولات لبنی را به حداقل برسانید.

پرهیز از نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار به طور کلی به جز ضرر هیچ خاصی برای بدنمان ندارند. فرقی نمی‌کند که در چه فصلی باشیم، بهتر است به طور کلی از مصرف این نوشیدنی‌های مضر جلوگیری کنیم. اما دلیل تاکید استفاده نکردن آن‌ها در فصل سرما، به خاطر درصد بالای قند موجود در آن‌هاست. چرا که مطالعات گسترده‌ای ثابت کرده است، گلوکوز فعالیت‌های گلبول‌های سفید را مختل کرده و سیستم ایمنی بدنمان را دچار مشکل می‌کند. از آنجایی که در فصل سرما نیاز به سیستم ایمنی قوی‌تری داریم، بهتر است از مصرف نوشابه‌های گازدار خودداری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید