تاثیر استرس روی آسم و روش کنترل آن

تاثیر استرس روی آسم و روش کنترل آن

حتم داریم شما هم می‌دانید استرس چقدر برای بدن و سلامت انسان مضر است. از تضعیف سیستم ایمنی گرفته تا ریزش مو و… همگی از تاثیرات منفی استرس هستند. اما استرس ممکن است مشکلات دیگری را هم به وجود بیاورد که بعضا می‌تواند بسیار دردسرساز و یا خطرناک باشد. شاید افراد عادی که از سلامتی کامل برخوردار هستند هیچ ایده‌ای راجع به این موضوع نداشته باشند، اما کسانی که به بیماری آسم مبتلا هستند به خوبی می‌دانند که استرس چه تاثیری روی حاد شدن مشکلشان دارد. برخی از افراد هم ممکن است به تازگی به بیماری آسم مبتلا شده و از تاثیرات مستقیم استرس روی بدتر شدن این بیماری مطلع نباشند. اگر می‌خواهید بدانید استرس چه تاثیری روی بیماری آسم دارد و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد، حتما با ادامه این مطب همراه ما باشید.


تاثیر استرس روی آسم

کسانی که از دوران کودکی به آسم مبتلا شده‌اند به خوبی می‌دانند که استرس چه تاثیر منفی روی شدیدتر شدن این بیماری دارد. اما ممکن است به تازگی دچار آسم شده باشید و بخواهید با خواندن این مقاله، اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع کسب کنید. اگر چنین است، باید به شما بگوییم که استرس می‌تواند بیماری‌تان را شدیدتر کرده و در بسیاری از موارد منجر به حملات آسم شود. در واقع فضای پرتنش، شغل‌های پراسترس، روابط تنش‌زا و… باعث می‌شوند علائم این بیماری بسیار شدیدتر شود. اگر قصد دارید بیشتر درمورد بیماری آسم بدانید می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

با این که بیماری آسم با داروهای متنوعی قابل کنترل است، اما این بدین معنا نیست که دیگر همه چیز تمام شده است. افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند، باید همیشه نکات مهم را رعایت کنند. یعنی از دوری کردن محیط‌های آلوده و پردود گرفته تا تنفس هوای تازه و… همگی باید رعایت شوند. یکی دیگر از این موارد که بسیار مهم است، دوری از استرس بوده که نقش بسیار مهمی روی کنترل بیماری آسم دارد. متاسفانه امروزه، بنا به دلایل مختلف، زندگی اکثر افراد پر از استرس شده است. به همین دلیل هم ما سعی کردیم در این مقاله به روش‌های بسیار مفیدی بپردازیم که با استفاده از آن‌ها قادر خواهید بود تا حد قابل قبولی استرستان را کنترل کنید. این موارد عبارتند از:


مدیتیشن بهترین روش برای کنترل استرس

مدیتیشن یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش استرس است. چرا که از لحاظ علمی، فرد وارد سطح آلفا شده و احساس آرامش می‌کند. اگر بخواهیم سطح آلفا را کاملا ساده توضیح بدهیم، باید بگوییم که این حالت میان خواب و بیداریست. تنها به کمک مدیتیشن و یا مراقبه، می‌توان وارد سطح آلفا شد. کسانی که مدیتیشن را امتحان می‌کنند تغییرات بسیار زیادی در زندگی‌شان رخ می‌دهد. چرا که بسیاری از افراد با استفاده از مدیتیشن، حتی حجم عظیمی از مشکلات روحی‌شان هم حل شده است. اگر تجربه انجام مدیتیشن را ندارید، این کار بسیار آسان است. فقط کافیست در یک محیط آرام و ساکت قرار بگیرید، سپس یک موسیقی بی‌کلام پخش کرده و سعی کنید آن را از طریق یک هدفون باکیفیت گوش کنید. پس از آن سعی کنید به هیچ چیزی فکر نکنید و روی یک نقطه در ذهنتان تمرکز کنید.


یوگا برای آرامش ذهنی

انجام تمرینات یوگا فواید زیادی دارد. برای مثال، می‌توان به افزایش انعطاف‌پذیری بدن، کاهش وزن، آرامش ذهن و… اشاره کرد. مطالعات زیادی نشان داده است که ورزش یوگا برای کاهش استرس بسیار موثر و مفید است. به همین دلیل، انجام این ورزش برای کسانی که به هیچ وجه نباید استرس بکشند، جزو واجبات است. ممکن است انجام حرکات یوگا برایتان کمی سخت باشد و نتوانید خودتان این کار را به تنهایی انجام بدهید. اگر احساس کردید که برای انجام حرکات یوگا به کمک نیاز دارید می‌توانید در کلاس‌های یوگا شرکت کرده و از بهترین اساتید آن بهره‌مند شوید. شما حتی می‌‌توانید این کار را با استفاده از برخی ویدئوهای مفید از فضاهای مجازی هم یاد بگیرید. اما سعی کنید همیشه از سطوح پایین‌تر شروع کرده و سپس سطحتان را بالاتر ببرید.


ورزش تای‌چی مناسب برای روح و جسم

تای‌چی‌چوان یک ورزش باستانی چینیست که قدمت بسیار زیادی دارد. جالب است بدانید که تای‌چی شاخه‌های زیادی دارد. یعنی از دفاع شخصی گرفته تا حرکات نمایشی، می‌تواند متفاوت باشد. اما یکی از پرکاربردترین آن، حرکات آرام و باتمرکز است که به‌عنوان مدیتیشن پویا شناخته می‌شود. بدین معنا که شما با انجام حرکات بسیار منظم و هدفمند، قادر خواهید بود ذهن خود را آرام کرده و استرستان را به طور قابل توجهی کنترل کنید. اگر احساس می‌کنید استرس زیاد باعث نگرانی‌های جدی در روح و جستمان شده، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما ورزش تای‌چی را یک بار امتحان کنید.


تنفس عمیق

در بالا به دو روش مفید مدیتیشن و یوگا اشاره کردیم. جالب است بدانید که در هر دوی این‌ها تنفس عمیق، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. یعنی اگر تنفس عمیق را رعایت نکنید ممکن است نتوانید نتایج مفیدی از این دو روش پرکاربرد بگیرید. اما چرا تنفس عمیق انقدر مهم است؟ از لحاظ روانی اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، باید بگوییم که باعث تمرکز بیشتر در فرد می‌گردد.

یعنی شما تنها با تمرکز کردن روی تنفس منظم و مرتبتان، موضوعات دیگر را فراموش کرده و قادر خواهید بود در لحظه‌ی حال حضور پیدا کنید. در چنین شرایطی، استرس شما هم بسیار کمتر می‌شود. چرا که استرس غالبا راجع به موضوعاتیست که در گذشته اتفاق افتاده و یا قرار است در آینده رخ بدهد. از لحاظ علمی نیز، اکسیژن زیادی که وارد ریه‌هایتان می‌شود هم برای دستگاه تنفسی‌تان خوب بوده و هم کارکرد مغز را بسیار بهبود می‌بخشد.


پیاده‌روی کنید

هیچ چیزی نمی‌تواند مانند پیاده‌روی ذهن و جسم انسان را آرام کند. مطالعات زیادی اثبات کرده‌اند که ورزش و یا هرگونه تحرکات فیزیکی در کاهش سطح استرس انسان بسیار مفید است. چرا که شما، هم می‌توانید اکسیژن خالص و هوای تازه را تنفس کنید و هم با دیدن مناظر زیبای اطرافتان، مشکلات و دلایل ایجاد استرستان را به طور کلی فراموش کنید. از طرفی دیگر پس از پیاده‌روی و با خستگی جسمی می‌توانید یک خواب خوب و راحت را تجربه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید